Film Screening: Oleksiy Radynski – Museum of Impossible Forms

Turunlinnantie 1, 00900 Helsinki
Stoa

Osana Museum of Impossible Forms -kollektiivin There will be no landscape after the battle -näyttelyä nähdään sarja ukrainalaisen ohjaajan Oleksiy Radynskin lyhytelokuvia.

Osana Museum of Impossible Forms -kollektiivin There will be no landscape after the battle -näyttelyä nähdään sarja ukrainalaisen ohjaajan Oleksiy Radynskin lyhytelokuvia.

Näytöksessä esitettävät elokuvat:
Incident in the Museum (2013), 8 min
People Who Came to Power (2015), 17 min
Landslide (2016), 28 min
The Film of Kyif, Episode One (2017), 8 min
Circulation (2020), 11 min

Oleksiy Radynski on Kiovassa asuva elokuvaohjaaja ja kirjailija. Hänen elokuviaan on esitetty muun muassa Rotterdamin kansainvälisillä elokuvafestivaaleilla, Oberhausenin lyhytfilmipäivillä, Docudays IFF:ssä, Institute of Contemporary Artsissa (Lontoo) ja S A V V Y Contemporaryssä (Berliini), ja ne ovat saaneet useita festivaalipalkintoja.

Valmistuttuaan Kyiv-Mohyla-akatemiasta hän opiskeli Home Workspace Program -ohjelmassa (Ashkal Alwan, Beirut). Vuonna 2008 hän oli mukana perustamassa Kiovassa toimivaa Visual Culture Research Centeriä, joka on taiteen, tiedon ja politiikan aloite.

Hänen tekstejään on julkaistu Proxy Politics -lehdessä: Power and Subversion in a Networked Age (Archive Books, 2017), Art and Theory of Post-1989 Central and East Europe: A Critical Anthology (MoMA, 2018), Being Together Precedes Being (Archive Books, 2019) ja e-flux journal.

Landslide, 2016
Ohjaaja: Oleksiy Radynski | DOP: Max Savchenko, Sasha Bojko | Ääni: Oleksandr Gorbunov | Leikkaus: Mykola Bazarkin ja Oleksiy Radynski | Line Producer: Lyuba Knorozok | Tuotanto: Svitlana Zinovyeva

Landslide on elokuva, joka kuvaa vallankumouksen jälkeistä Ukrainaa sellaisten ihmisten yhteisön kautta, jotka "yrittävät rakentaa uutta yhteiskuntaa" romahtavan yhteiskuntajärjestelmän halkeamissa ja huokosissa.

Elokuva sijoittuu Kiovan keskustaan, tilaan, jonka luonnonvoimat ovat vallanneet takaisin kaupungilta. Petrivska-kadun alueesta on tullut maanvyöryjen seurauksena kestämätön, ja sen ovat sittemmin vallanneet kaikenlaiset hylkiöt ja ulkopuoliset. Siitä on tullut myös tärkeä vastakulttuurin ja taiteellisen undergroundin kohtauspaikka.

Salaperäinen graffitiryhmä, ryhmä teknologiafriikkejä ja Luhanskin sotaa paennut avantgardistinen homoteatteri kamppailevat kaikki luodakseen paikan, jossa he voisivat elää rinnakkain toimimattomien yhteiskuntarakenteiden paineiden ulkopuolella.