Valokuva Taideyliopisto

Peruttu: Tal­ven nuo­ret tai­tei­li­jat: Anna-​Sofia Ant­to­nen

Saksofonisti Anna-Sofia Anttosen koostaman konsertin nimi, sf(ÄÄRI), viittaa musiikin ulottuvuuksiin.

Saksofonisti Anna-Sofia Anttosen koostaman konsertin nimi, sf(ÄÄRI), viittaa musiikin ulottuvuuksiin. Se viittaa myös äärettömään, äärellä olevaan, näkymättömiin rajoihin, kehiin, ennalta-arvaamattomuuteen, äkillisyyteen, tyhjyyteen ja täyteen.

Konsertti alkaa Luciano Berion Sequenzan pyörteissä, jonka jälkeen asettaudutaan pimeyteen ja kuullaan John Dowlandin laulu In Darkness Let Me Dwell sovitettuna saksofonille ja luutulle. Tämän jälkeen suunnataan 6500 valovuoden päähän Härän tähdistön Rapusumuun, josta inspiraationsa on saanut Nuño Fernandez Ezquerran Saxtronauts-yhtyeelle säveltämä saksofonikvartetto Plerion. Kvarteton hienovarainen ja herkkä tekstuuri pääsee lähelle kuulijaa, sillä se vahvistetaan soimaan yleisön ympärille sijoitetuista kaiuttimista.

Matilda Seppälän Feedback on teos tenorisaksofonistille, EEG-sensorille, live-elektroniikalle ja “lautakunnalle”, jonka muodostavat kolme avustajaa. Teos rakentuu kerroksittain elementeistä, jotka saattavat realisoitua teoksen aikana, tai olla realisoitumatta, riippuen esiintyjän aivosähkökäyrästä. EEG-data häiriköi teoksen kulkua keskeyttäen ja singoten esiintyjän erinäisten tehtävien pariin. 

Konsertti päättyy Hildegard Bingeniläisen antifoniin Karitas habundat in omnia (suom. Rakkaus tulvii meissä kaikissa), joka kuullaan Saxtronauts-yhtyeen soittamana.

Ohjelma:
Luciano Berio: Sequenza VIIb

John Dowland: In Darkness Let Me Dwell

Nuño Fernandez Ezquerra: Plerion (2019-2020)

Matilda Seppälä: Feedback (2020)

Hildegard Bingeniläinen: Karitas habundat in omnia

Esiintyjät:

Anna-Sofia Anttonen, saksofonit

Nanako Lammi, saksofonit

Sikri Lehko, saksofonit

Nanna Ikonen, saksofonit

Kaisamaija Uljas, luuttu

Matilda Seppälä, live-elektroniikka

Internet, YouTube

21.1.2022 klo 19

Maksuton, kesto 55 min

Sulje