There will be no landscape after the battle. – Museum of Impossible Forms

Turunlinnantie 1, 00900 Helsinki
Stoa

Stoan gallerian näyttely kysyy: “Miten taide voi edistää kollektiivista tietoisuutta sotaa vastaan?”

Stoan gallerian näyttely kysyy: “Miten taide voi edistää kollektiivista tietoisuutta sotaa vastaan?”

Taiteilijat: Harun Farocki, Nisrine Bouhkari, Oleksiy Radynksi, Red Forest ja Subversive Film.
Kuraattori: Giovanna Esposito Yussif / Museum of Impossible Forms

Näyttely on saanut nimensä 2. maaliskuuta 2022 julkaistusta Zapatista-komission julkilausumasta THERE WILL BE NO LANDSCAPE AFTER THE BATTLE (Taistelun jälkeen ei jää maisemaa, Venäjän armeijan hyökkäyksestä Ukrainaan).

Näyttely keskittyy kysymykseen liikkeestä, kuvista liikkeessä ja kuvien käynnistämästä mobilisaatiosta. Farockin teoksiin nojautuen se pyrkii nostamaan esiin kysymyksiä kuten: Miten taide voi edistää kollektiivista tietoisuutta sotaa vastaan? Miten taiteellisista prosesseista voi tulla pyrkimys muuttaa todellisuutta ja osa kollektiivisia toimia muutoksen puolesta? Mitä voimavaroja tarvitsemme taistelun ja muutoksen hetkillä oikeudenmukaisuuden etsimisessä ja miten kollektiivisesta herkkyydestä voi tulla linkki taistelujen välillä elämän puolustamisessa?

Osana näyttelyä järjestetään kaksi erillistä näytöstä näyttelyn taiteilijoiden elokuvateoksista Stoan musiikkisalissa:
Tiistai 31.5 klo 18-19.30: Oleksiy Radynski
Lauantai 4.6 klo 12-17.30: Harun Farocki

Taiteilijoista:

Harun Farocki (1944 - 2014) syntyi Novy Jicinissä (Tšekin tasavallassa, joka tuolloin liitettiin Saksaan). Farocki kirjoitti esseitä, elokuva- ja televisiokäsikirjoituksia. Farocki tunnetaan erityisesti eksplisiittisesti poliittisista essee-elokuvistaan, joissa hän tarkasteli työn käytäntöjä ja kuvien tuotantoa sekä elokuvallisen välineen luontaisesti vakuuttavia ja manipuloivia ominaisuuksia.

Farocki omistaa laajan osan teoksistaan sodan ja sen tuottamien kuvien salatun ideologian analysoinnille.

Nisrine Boukhari on Wienissä ja Tukholmassa asuva käsitetaiteilija. Taidepohjaisissa tutkimushankkeissaan hän käyttää kieltä herättääkseen mielen energiaa sekä löytääkseen uuden mielikuvitusmaaston, jossa keho ja mieli ovat mukana immersiivisessä, runollisessa ja käsitteellisessä kokemuksessa.

Oleksiy Radynski on Kiovassa asuva elokuvaohjaaja ja kirjailija. Vuonna 2008 hän oli mukana perustamassa Kiovassa toimivaa Visual Culture Research Centeriä, monitieteellistä organisaatiota, joka työskentelee taiteen, tiedon ja politiikan risteyskohdissa.

Red Forest on kollektiivi, joka yhdistää tutkimuksen, taiteen, poliittisen mielikuvituksen ja sosiaaliset toimet, jotka edistävät oikeudenmukaisuutta ja ekologisia korvauksia.

Subversive Film on elokuvatutkimus- ja tuotantokollektiivi, jonka tavoitteena on valottaa Palestiinaan ja alueeseen liittyviä historiallisia teoksia, tukea elokuvien säilyttämistä ja tutkia arkistointikäytäntöjä.

Vuonna 2017 ovensa avannut Museum of Impossible Forms – MIF on Kontulassa sijaitseva kulttuurikeskus. Se on kehittynyt dynaamisesti avoimeksi tilaksi, joka toteuttaa käytännössä dekoloniaalisia, queer- ja intersektionaalisia feministisiä arvoja; toimii heterogeenisenä foorumina, jossa voidaan käsitellä kokeellisia, marginaalisia ja maahanmuuttajien ilmaisumuotoja. MIF toimii kokeellisena laboratoriona kokemuksille, kriittiselle ajattelulle ja radikaalille mielikuvitukselle.

Sulje