Valokuva Helsinki Partners (c) Jussi Hellsten
RSO, Nicholas Collon & Alexander Melnikov
Pianokonsertolta odotettiin 1800-luvun puolivälissä ennen kaikkea viihdearvoa ja vauhdikasta show-meininkiä.
Pianokonsertolta odotettiin 1800-luvun puolivälissä ennen kaikkea viihdearvoa ja vauhdikasta show-meininkiä. Nuori Johannes Brahms tarjoilikin sen sijaan ankaraa henkistä mittelöä sinfonian mittasuhteissa. Aikalaiskritiikillä oli sulattelemista d-mollikonsertossa, mutta nykyään se on yksi konserttokirjallisuuden jykevistä peruskivistä.
Jean Sibelius kirjoitti Svanevit-musiikkinsa ihailemansa August Strindbergin näytelmään, mainioon aikuisten satuun, johon kuuluu niin prinsessoja kuin pahoja äitipuoliakin. Satuhahmo on myös keskiaikaisen legendan Till Eulenspiegel, joka jekutti tärkeileviä porvareita ja virkamiehiä mitä moninaisimmin kepposin. Richard Strauss suunnitteli Tillin tarinasta jopa oopperaa, mutta lopullisen muotonsa se sai yhtenä hänen värikkäimmistä orkesterirunoistaan.
Radion sinfoniaorkesteri
Nicholas Collon, kapellimestari
Alexander Melnikov, piano
Johannes Brahms: Pianokonsertto nro 1 d-molli op. 15
Jean Sibelius: Svanevit, sarja orkesterille op. 54a
Richard Strauss: Till Eulenspiegelin lystikkäät kujeet, sinfoninen runo op. 28
Musiikkitalo, konserttisali sekä Yle Radio 1, Yle Areena, Yle Teema & Yle TV 1
10.4.2024 klo 19-21
Liput 10-40 € Ticketmasterista