Valokuva Helsinki Partners (c) Jussi Hellsten
RSO & Fabio Biondi
1710-luvulla Dresdenissä saatiin todistaa suoranaista Vivaldi-kulttia. Syynä oli hovikapellin johtaja Pisendel
1710-luvulla Dresdenissä saatiin todistaa suoranaista Vivaldi-kulttia. Syynä oli hovikapellin johtaja Pisendel, joka toi orkesterinsa soitettavaksi opettajansa Antonio Vivaldin musiikkia.
Vivaldi sävelsi loisteliaat Dresdenin-konserttonsa varta vasten Pisendelin suurta orkesteria varten. Roomassa ei sitä vastoin edes ollut pysyvää orkesteria: Arcangelo Corelli esitti concerto grossojaan milloin milläkin tilapäisellä soittajistolla. ”Ranskan Corellia” Jean-Marie Leclairia kunnioitettiin aikansa kuuluisimpana ranskalaisena soitinmusiikin säveltäjänä.
Oopperan kruunaamaton kuningas oli kuitenkin lajin pariin myöhäisellä iällä hakeutunut Jean-Philipp Rameau. Mytologiseen aiheeseen perustuva Boreadit-ooppera kertoo onnellisesti päättyvän rakkaustarinan.
Radion sinfoniaorkesteri (RSO)
Fabio Biondi, kapellimestari
Antonio Vivaldi: Konsertto g-molli Dresden-orkesterille RV577
Arcangelo Corelli: Concerto grosso nro 4 D-duuri op. 6
Jean-Marie Leclair: Viulukonsertto D-duuri nro 3 op. 10
Jean-Philippe Rameau: Sarja oopperasta Les Boréades
Musiikkitalo, Konserttisali
2.5.2025
19.00, kesto avoin
Liput 12,50-40,50 € Musiikkitalosta