Valokuva Helsinki Partners (c) Jussi Hellsten
RSO, Nicholas Collon & Christian Tetzlaff
”En voi juuri nyt ajatella mitään muuta kuin uutta sinfoniaani – sen täytyy sykähdyttää koko maailmaa!” kirjoitti Antonín Dvořák.
”En voi juuri nyt ajatella mitään muuta kuin uutta sinfoniaani – sen täytyy sykähdyttää koko maailmaa!” kirjoitti Antonín Dvořák.
Tummasävyinen seitsemäs sinfonia heijastelee säveltäjän elämässä tuolloin vallinneita jännitteitä. Dvořákin oppilas ja vävy Josef Suk omaksui musiikkiinsa saman tunnistettavan tshekkiläisyyden. Niin kuin komea Fantasia osoittaa, Suk oli myös erittäin taitava viulisti.
Jean Sibelius kirjoitti kaksi vakavaa melodiaa sota-ajan pessimistisissä tunnelmissa syksyllä 1914. Uskonnollinen sävy on Sibeliuksen tuotannossa harvinainen. Bohuslav Martinůn La Bagarre viittaa sekin ajankohtaisiin tapahtumiin: kansanjoukon innostukseen Charles Lindberghin palattua Atlantin ylilennolta 1927. Nimi tarkoittaa suunnilleen ’käsirysyä’.
Radion sinfoniaorkesteri (RSO)
Nicholas Collon, kapellimestari
Christian Tetzlaff, viulu
Bohuslav Martinů: La Bagarre
Jean Sibelius: Kaksi vakavaa melodiaa op. 77
Josef Suk: Fantasia viululle ja orkesterille op. 24
Antonín Dvořák: Sinfonia nro 7
Myöhäisillan kamarimusiikki
Emma Vähälä, viulu
Taija Angervo, viulu
Ezra Woo, alttoviulu
Tuomas Lehto, sello
Leoš Janáček: Jousikvartetto nro 1 “Kreuzer-sonaatti”
Musiikkitalo, Konserttisali
13.9.2024
19.00, kesto avoin
Liput 12,50-40,50 € Musiikkitalosta